Medlemsinloggning



VINTAGE 1924-1930

Modellrepresent
Lars Rivert
Tel: 08 - 648 02 19
E-post: Lars Rivert


© Jan Borgfelt 2000-03

14/28 och 14/40 var byggda på Morrischassin, med Morrismotorer. Fjädring, styrning och motor var dock modifierade av M.G. Flera olika karosstyper erbjöds av fabriken, liksom bara chassin, för den som ville låta någon fristående karosstillverkare göra en “unik” bil, något som för övrigt var ganska vanligt med de flesta M.G.-modeller före kriget.

18/80 MkI var den första M.G. med eget tillverkat chassi och den karaktäristiska M.G. kylaren.

Med 18/80 MkII kom ett stabilare och bredare, men också tyngre chassi som visserligen ökade spårvidden och komforten, men också inverkade negativt på toppfarten. Detta kompenserades till viss del av något lägre utväxling i bakaxeln och av en 4-växlad låda som ersättning för MkI:s 3-växlade.
18/80-bilarna kombinerade komfort med god väghållning och hög topphastighet, i förhållande till priset.

18/100 MkIII, “Tiger”, “Tigress”, “Tigresse”, kärt barn har många namn, var en ren tävlingsvagn. Dess första och enda framträdande på Brooklands 1930, slutade dock i katastrof, med nerslitna lager i motorn.



14/28 “Bullnose”

<I>14/28 4-seater 1926. © Gustaf Ruberg </I>
14/28 4-seater 1926. © Gustaf Ruberg

Tillverkades 1924-26 i 395 ex. Tekniska data som 14/28 ”Flatnose”

14/28 “Flatnose” och 14/40

<I> 14/40 4-seater 1929. © Jan Borgfelt</I>
14/40 4-seater 1929. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1926-29 i 845 ex. 4 cyl. sidventiler. 1802cc, ca 35 bhp/4000 rpm.
1 Solexförgasare. 12" bromstrummor, 19" fälgar, topphastighet: upp mot 100 km/tim. Karossutförande: 2-seater open, 4-seater open, 2-door Salonette och 4-door Saloon av olika modeller.

18/80 MkI.


Lars Rivert och Sven Ordell i Lars fina 18/80 MkI 4-seater Speed Model 1931,tar en paus vid Gysinge Bruk. © Jan Borgfelt 18/80 MkI coachbuilt Tourer 4-seater 1929. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1928-31 i 501 ex. 6-cyl. överliggande kamaxel, 2468cc, ca 60 bhp./3500 rpm. Dubbla SU-förgasare, 12" bromstrummor, 19" fälgar, topphastighet: upp till 130 km/tim beroende på kaross. Karossutförande: 2-door Salonette, 4-door Saloon, 4-seater Tourer, 2-seater with Dickey Seat (svärmorslucka) och 4-seater Speed Model.

Vi har två 18/80 MkI i Sverige, en med chassinummer EX2 (världens äldsta bevarade) och en 4-seat Speed Model.

18/80 MkII.

18/80 MkII Carlton Dorphead 1931. © Jan Borgfelt 18/80 MkII 4-door metal Saloon 1930. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1929-32 i 235 ex. motor som MkI, 14" bromstrummor, 19" fälgar, topphastighet. upp till 130 km/tim. beroende på kaross. Karossutförande: 2-door Salonette, 4-door Saloon, 4-seater Tourer, 2-seater with Dickey, Speed Model, Coupé och 4-door de Luxe Saloon.

18/100 MkIII.

Tillverkades 1930 i 5 ex. 6-cyl. överliggande kamaxel, torrsump, 2 tändstift/cyl. 2468cc, ca. 80 bhp./4000 rpm. dubbla SU-förgasare, 14" bromstummor, 19" fälgar, topphastighet: över 145 km/tim. Karossutförande: 4-seat Sports/Racing.