Medlemsinloggning



Triple M 1929-1936

Modellrepresent
Sven Ordell
E-post: Sven Ordell

Triple M står för: Midget, Magna och Magnette.

© Jan Borgfelt 2000-05

Aldrig tidigare, eller senare, har M.G.-fabriken producerat så många modeller som 1929-1936 då man tillverkade Triple M modellerna.
De flesta modellerna gick dessutom att få i ett flertal karossutföranden, t.ex 2-seat Sports, 4-seat Tourer, 4-seat Salonette m.fl. Var kunden inte nöjd med det karossutbud M.G.-fabriken erbjöd, kunde han köpa ett chassi och få sin egen kaross tillverkad hos någon av de många karossmakare som då fanns i Storbritannien.
Gemensamt för Triple M-modellerna var mekaniska bromsar och motorer med överliggande kamaxel, som drevs via den framför motorn stående generatorn. Midgetbilarna hade 4-cylindriga motorer på 746-939cc. M-, D- och tidiga C-modeller hade toppar med vändspolning, övriga med Cross-flow. M-, C-, D- och J-modellerna hade 2-lagrad vevaxel som tidigt fick dåligt rykte, då den vid ”allt för entusiastisk körning” hade en förmåga att gå av.

Magna- och Magnette-modellerna hade 6-cylindriga motorer på 1086-1271cc. F1, F2 och F3 hade topp med vändspolning, övriga med cross-flow.

Växellådorna var osynkroniserade, hos M- och D-modellerna 3-växlade, hos övriga 4-växlade. Förväljarlådor fanns i vissa K-modeller och i alla Q-, R- och K3-modeller.
Alla modeller, utom R-typen, hade stel fram- och bakaxel.

Totalt tillverkades det 11.541 Triple M-bilar fördelat på:
Midget: 8.540 st.
Magna: 1.826 st.
Magnette: 1.172 st.

Under de här åren grundade sig de flesta modeller på de erfarenheter M.G.-fabriken fått genom sina racingsegrar. Dessa var otaliga, med en klasseger i 1933 års Mille Miglia som kronan på verket.

1935 sålde William Morris, nu adlad till Lord Nuffield, M.G.-fabriken till Morris Motors. Det första den nya ledningen gjorde var att stoppa all racing. Man bestämde också att kommande M.G.-bilar skulle, så långt som var möjligt, dela motorer, växellådor, axlar m.m. med övriga bilar i Morris-koncernen.

Det första resultatet blev M.G. TA:n, med stötstångsmotor och hydrauliska bromsar. Det blev naturligtvis ett ramaskri från sanna M.G.-entusiaster, men de flesta som provkörde TA:n vande sig snart och den sålde under de kommande åren bra och fabrikens vinster ökade.

I Sverige finns det idag ett 90-tal Triple M-bilar, renoverade och i olika stadier av renovering.

Midget


M.G. M-type


<I> Gabriel Öhman och Carl-Eric Asp i Gabriels M Midget 1930. © Jan Borgfelt</I>
Gabriel Öhman och Carl-Eric Asp i Gabriels M Midget 1930. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1929-32 i 3.235 ex. 847cc, 20-27 bhp/4500 rpm. 1 SU-förgasare. 8" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: 105 km/tim. Karossutförande: 2-seat Sports och Sportsmans Coupé.
11 kända bilar i Sverige.


M.G. C-type


<I>C Midget, med den ovanliga vindrutan monterad. Oftast ser man C-typen med bara Brooklandsrutor, eller helt utan rutor.  © Jan Borgfelt</I>
C Midget, med den ovanliga vindrutan monterad. Oftast ser man C-typen med bara Brooklandsrutor, eller helt utan rutor. © Jan Borgfelt

Kallas även Montlhery Midget eftersom den var produktionsvarianten av den rekordbil, EX 120, som i februari 1931 blev den första bil under 750 cc att slå världsrekordet 100 mph på Montlhery-banan i Frankrike.
Tillverkades 1931-32 i 44 ex. 746 cc, 36-52 bhp/6500 rpm beroende på typ av topp och om kompressor var monterad. 2 SU-förgasare eller kompressor. 8" bromstrummor, 18" fälgar. Topphastighet: Upp till 145 km/tim. Karossutförande: 2-seat Racing utan dörrar. Tidiga vagnar med ”Boat-tail”-kaross, sena vagnar ”Slabtank” och bakmonterat reservhjul.
1 känd bil i Sverige.


M.G. D-type


<I> T.v. Clas Ottosons och t.h. Karl Erik Søe-Knudsens D Midgets från 1932. © Karl Erik Soe-Knudsen</I>
T.v. Clas Ottosons och t.h. Karl Erik Søe-Knudsens D Midgets från 1932. © Karl Erik Soe-Knudsen

Tillverkades 1931-32 i 250 ex. 847 cc, 27 bhp/4500 rpm. 1 SU-förgasare. 8" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet ca 100 km/tim. Karossutförande: 4-seat Tourer eller Salonette.
4 kända ex i Sverige, varav en ombyggd till EX 120 kopia.


M.G. J1


<I>J1 Midget 4-seat Tourer 1933. © Jan Borgfelt </I>
J1 Midget 4-seat Tourer 1933. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1932-33 i 380 ex. 847 cc, 36 bhp/5500 rpm. 2 SU-förgasare. 8" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: 110 km/tim. Karossutförande: 4-seat Tourer eller Salonette.
1 känt ex i Sverige.



M.G. J2


<I> 1933 M.G. J2 Midget 2-seat Sports på Vårbilparaden i Stockholm 1977. 
Bertil Ohlsson med son luftar sin J2:a. © Jan Borgfelt</I>
1933 M.G. J2 Midget 2-seat Sports på Vårbilparaden i Stockholm 1977.
Bertil Ohlsson med son luftar sin J2:a. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1932-34 i 2.083 ex. 847 cc, 36 bhp/5500 rpm. 2 SU-förgasare. 8" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: 125 km/tim. Karossutförande: 2-seat Sports.
20 kända J2:or har vi i Sverige.

M.G. J3
Tillverkades 1932-33 i 22 ex. 746 cc, 45 bhp/6000 rpm. Powerplus-kompressor. 8" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: 145 km/tim. Karossutförande: 2-seat Sports.

M.G. J4
Tillverkades 1933 i 9 ex. 746cc, 72 bhp/6000 rpm. Powerplus-kompressor. 12" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: över 160 km/tim. Karossutförande: 2-seat Racing utan dörrar.


M.G. Q-type


<I> M.G. Q-type Midget 1934.</I>
M.G. Q-type Midget 1934.

Tillverkades 1934 i 8 ex. 746 cc, 3-lagrad vevaxel, 113 bhp/7200 rpm. Zoller-kompressor. Förväljarlåda. 12" bromstrummor, 18" fälgar. Topphastighet: Över 200 km/tim. Karossutförande: 2-seat Racing utan dörrar.


M.G. R-type


<I> R-type Midget från 1935. © Jan Borgfelt</I>
R-type Midget från 1935. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1935 i 10 ex. 746 cc, 3-lagrad vevaxel, 113 bhp/7200rpm. Zoller-kompressor. Förväljarlåda. 12" bromstrummor, 18" fälgar. Topphastighet: Över 200 km/tim. Separat fram- och bakvagnsupphängning med torsionsfjädring.
Karossutförande: Monoposto.

Separat fram- och bakvagnsupphängning på R-typen. © Jan Borgfelt

M.G. PA


<I> PA Midget 2-seat Sports 1934. © Jan Borgfelt</I>
PA Midget 2-seat Sports 1934. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1934-35 i 1.973 ex. 847 cc, 3-lagrad vevaxel, 35 bhp/5600 rpm. 2 SU-förgasare. 12" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: 125 km/tim. Karossutförande: 2-seat Sports, 4-seat Tourer och Airline Coupé.
24 kända bilar i Sverige

PA 4-seat Tourer 1934. © Jan Borgfelt PA Midget Airline Coupé 1934. © Jan Borgfelt

M.G. PB

Tillverkades 1935-36 i 526 ex. 27 PA konverterades av fabriken till PB, och fick PB-chassinummer. 939 cc, 3-lagrad vevaxel, 43 bhp/5500 rpm. 2 SU-förgasare. 12" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: 130 km/tim. Karossutförande: 2-seat Sports, 4-seat Tourer och Airline Coupé.
Vi har 8 kända PB i Sverige, varav en är en av de konverterade PA-bilarna.

Magna

M.G. F1


<I>F1 Magna 4-seat Tourer 1931.  © Jan Borgfelt</I>
F1 Magna 4-seat Tourer 1931. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1931-32 i 1.116 ex. 1271 cc, 37 bhp/4100 rpm. 2 SU-förgasare. 8" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: 115 km/tim. Karossutförande: 4-seat Tourer och 4-seat Salonette.
Vi känner till en 4-seat Tourer i Sverige


M.G. F2


<I> F2 Magna 2-seat Sports 1932. © Jan Borgfelt</I>
F2 Magna 2-seat Sports 1932. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1932 i 40 ex. 1271 cc, 37 bhp/4100 rpm. 2 SU-förgasare. 12" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: 125 km/tim. Karossutförande: 2-seat Sports.

M.G. F3

Tillverkades 1932 i 94 ex. 1271 cc, 37.bhp/4100 rpm. 2 SU-förgasare. 12" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: 115 km/tim. Karossutförande: 4-seat Tourer och 4-seat Salonette.
Vi har en 4-seat Salonette i Sverige


M.G. L1


<I> L1 Magna 4-seat Tourer 1933. © Jan Borgfelt</I>
L1 Magna 4-seat Tourer 1933. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1933-34 i 486 ex. 1086 cc, 41 bhp/5500 rpm. 2 SU-förgasare. 12" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: 120 km/tim. Karossutförande: 4-seat Tourer, 4-seat Saloon och 2-seat Continental Coupé.
Vi har sex L1:or i Sverige, varav en Continental Coupé.

1933 L1 Magna Continental Coupé. Ägs och renoveras av Berndt Aulin. © Jan Jönsson

M.G. L2


<I>L2 Magna 2-seat Sports 1933.  © Jan Borgfelt</I>
L2 Magna 2-seat Sports 1933. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1933-34 i 90 ex. 1086 cc, 41 bhp/5500 rpm. 2 SU-förgasare. 12" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: 125 km/tim. Karossutförande: 2-seat Sports.
Vi har en L2:a i Sverige.

Magnette

M.G. K1


<I>K1 Magnette 4-seat Tourer 1932. © Jan Borgfelt </I>
K1 Magnette 4-seat Tourer 1932. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1932-34 i 181 ex. 3 olika motoralternativ:
KA: 1086 cc, 39 bhp/5500 rpm. 3 SU-förgasare och förväljarlåda. 13" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: Upp till 120 km/tim. 54 ex.
KB: 1086 cc, 41 bhp/5500 rpm. 2 SU-förgasare och osynkroniserad växellåda. 13" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: Upp till122 km/tim. 74 ex.
KD: 1271 cc, 48,5 bhp/5500 rpm. 2 SU-förgasare och förväljarlåda. 13" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: Upp till125 km/tim. 53 ex.
Karossutförande: 4-seat Tourer och 4-seat Pillarless Saloon.
5 kända K1 i Sverige, varav 3 är ombyggda till K3-kopior.
(För den som undrar var KC-motorn tog vägen, kan vi nämna att den sitter i L-typen).


M.G. K2


<I>K2 Magnette 2-seat Sports 1933. © Jan Borgfelt </I>
K2 Magnette 2-seat Sports 1933. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1933-34 i 20 ex. 2 olika motoralternativ:
KB: 1086 cc, 41 bhp/5500 rpm. 2 SU-förgasare och osynkroniserad växellåda. 13" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: 130 km/tim. 15 ex.
KD: 1271 cc, 48,5 bhp/5500 rpm. 2 SU-förgasare och förväljarlåda. 13" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: 135 km/tim. 5 ex.
Karossutförande: 2-seat Sports.
En känd K2:a i Sverige.


M.G. K3


<I> Sveriges enda äkta K3 Magnette 1933, med Eustace Watkins-kaross. Bilen såldes 1980 till Tyskland. © Jan Borgfelt</I>
Sveriges enda äkta K3 Magnette 1933, med Eustace Watkins-kaross. Bilen såldes 1980 till Tyskland. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1932-34 i 33 ex. 1086 cc, 120 bhp/6500 rpm. Powerplus- eller Marshall-kompressor, förväljarlåda. 13" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: Över 200 km/tim. Karossutförande: 2-seat Racing.
Sveriges enda äkta K3:a såldes till Tyskland 1980.

Grillen på en K3 Magnette 1933. © Jan Borgfelt Instrumentpanelen på K3 Magnette 1933. © Jan Borgfelt Powerpluskompressorn på på K3 Magnette 1933. © Jan Borgfelt

M.G. KN


<I> M.G. KN Magnette Pillarless Saloon. 1935. © Jan Borgfelt</I>
M.G. KN Magnette Pillarless Saloon. 1935. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1934-35 i 193 ex. 1271 cc, 56,6 bhp/5700 rpm. 2 SU-förgasare. 13" bromstrummor, 19" fälgar. Topphastighet: 125 km/tim. Karossutförande: 4-seat Pillarless Saloon.
Ett känt ex i Sverige.

1933 M.G. KN Magnette Pillarless Saloon. Notera att mittstolpen mellan dörrarna saknas,”Pillarless”. © Jan Borgfelt

M.G. NA


<I>NA Magnette 4-seat Tourer 1934. NA:ns dörrar öppnades bakåt. © Jan Borgfelt </I>
NA Magnette 4-seat Tourer 1934. NA:ns dörrar öppnades bakåt. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1934-35 i 299 ex. 1271 cc, 56,6 bhp/5700 rpm. 2 SU-förgasare. 12" bromstrummor, 18"fälgar. Topphastighet: 130 km/tim. Karossutförande: 2-seat Sports, 4-seat Tourer, Allingham 2/4-seat Drophead Coupé och Airline Coupé.
4 NA känner vi till i Sverige.

NA Magnette Airline Coupé 1935. © Jan Borgfelt

M.G. NB


<I> NB Magnette 2-seat Sports 1936 med kompressor. NB:ns dörrar öppnades framåt. © Jan Borgfelt</I>
NB Magnette 2-seat Sports 1936 med kompressor. NB:ns dörrar öppnades framåt. © Jan Borgfelt

Tillverkades 1935-36 i 391 ex. 1271 cc, 56,6 bhp/5700 rpm. 2 SU-förgasare. 12" bromstrummor, 18" fälgar. Topphastighet: 130 km/tim. Karossutförande: 2-seat Sports, 4-seat Tourer och Airline Coupé. Till skillnad från NA hade NB:ns 2-seater och 4-seater dörrar som öppnades framåt.
5 kända ex i Sverige.

M.G. ND

Tillverkades 1934-1935 i 48 ex. 1271 cc, 56,6 bhp/5700 rpm. 2 SU-förgasare. 12" bromstrummor, 18" fälgar. Topphastighet: 130 km/tim. Karossutförande: 2-seat Sports. ND var en lustig blandning mellan N- och K-modellerna. NA:ns chassi med överblivna K2 karosser. Den hade även K2:ans inredning och instrumentering.

M.G. NE

Tillverkades 1934 i 7 ex. 1271 cc, 74 bhp/6500 rpm. 2 SU-förgasare. 12" bromstrummor, 18" fälgar. Topphastighet: 160 km/tim. Karossutförande: 2-seat Racing