Medlemsinloggning



T-Types 1936-1955

Modellrepresent
Jan Levenstam
Tel: 0705-26 06 42
E-post: Jan Levenstam

T-Types

© Lennarth Gustafson 2000-08

Back to business

1935 sålde William Morris, nu adlad till Lord Nuffield, M.G.-fabriken till Morris Motors. Det första den nya ledningen gjorde var att stoppa all racing. Man bestämde också att kommande M.G.-bilar skulle, så långt som var möjligt, dela motorer, växellådor, axlar m.m. med övriga bilar i Morris-koncernen.
Det första resultatet blev M.G. TA:n, med stötstångsmotor och hydrauliska bromsar.
1939 kom TB:n med en kraftigt förbättrad motor, den berömda XPAG-motorn. Andra världskriget kom i september och man lade om till krigsproduktion på M.G. Fabriken.
När kriget tog slut 1945 kom Fabriken snabbt igång med produktionen. Man kontrollerade vad TB-ägarna klagat mest på och ändrade detta. Det var sittbrunnens bredd och fjäderupphängningen. Vips lade man till 4" på sittbrunnsbredden och de gamla brons-trunnions fick se sig utbytta mot shackles.
I början av 1949 började man jobba på prototypen till TD:n. Man tog YA:ns chassi med separat framvagnsupphängning, ändrade chassit och satte på en moderniserad TC-kaross. Född var nu TD:n. Det tog fabriken en månad att göra prototypen, men Nuffield Group behövde ett halvår att ta fram ritningar och verktyg!
1952 började TD:ns försäljning att dala. Man tog då snabbt fram en ny prototyp, som var mycket lik MGA:n som kom först 1955. Tyvärr var Nuffieldledningen med Len Lord i spetsen kallsinniga. Man hade bara några dagar tidigare sagt GO till Austin Healey 100 och den nya M.G:n var för snarlik.
TD:n fick ett ansiktslyft med en ny lägre kaross, där lyktorna var inbyggda i framskärmarna. TF:en kom i september 1953.


M.G. TA


<I> M.G. TA 2-seat Sports 1938. Jan Radefält kör manöverprov. i Gränna. © Jan Borgfelt</I>
M.G. TA 2-seat Sports 1938. Jan Radefält kör manöverprov. i Gränna. © Jan Borgfelt

Tillverkad från juni 1936 - april 1939 i 3.003 ex. Den första M.G. Midget med stötstångsmotor. Alla tidigare modeller hade överliggande kamaxel med generatorn sittande som drivaxel mellan vevaxel och kam.
Motorn är på 1292 cc och ger 50 bhp vid 4500 rpm. Toppfarten är 130 km/h.
Priset var 1936 £222 och skatten £7.10.
Karossutförande: 2-seat Sports, Tickford Drophead Coupé och Airline Coupé. Dessutom ett fåtal vagnar med karosser från engelska karossmakare.
Vi känner till 30 TA i Sverige, varav två Drophead.


<I> M.G. TA 1938 med “One off” kaross av Park Ward. © Jan Borgfelt</I>
M.G. TA 1938 med “One off” kaross av Park Ward. © Jan Borgfelt

M.G. TB

<I>M.G. TB 2-seat Sports 1939. Klubbens President, Lennarth Gustafson med hustru Helena under SMGM i Hjo 1987. © Jan Borgfelt</I>
M.G. TB 2-seat Sports 1939. Klubbens President, Lennarth Gustafson med hustru Helena under SMGM i Hjo 1987. © Jan Borgfelt

Tillverkad från maj - september 1939 i 379 ex. En kortlivad modell som II världskriget tog död på. Man fick ställa om tillverkningen på krigsmateriel och byggde bl.a. stridsvagnar till ökenkriget i Afrika.
Motoreffekt: 54,4 bhp och cyl.volym 1248 cc.
Toppfart 140 km/h.
Karossutförande: 2-seat Sports och Tickford Drophead Coupé.
8 TB har vi i Sverige, varav en Drophead.


<I> M.G. TB Tickford Drophead Coupé 1939. © Jan Borgfelt</I>
M.G. TB Tickford Drophead Coupé 1939. © Jan Borgfelt

M.G. TC


<I> Lars Riverst välanvända M.G. TC 2-seat Sports 1947, tar sig en sväng på Kungliga Djurgården. © Jan Borgfelt</I>
Lars Riverst välanvända M.G. TC 2-seat Sports 1947, tar sig en sväng på Kungliga Djurgården. © Jan Borgfelt

Tillverkad från november 1945 - december 1949 i 10.002 ex. Utseendemässigt lik förkrigsbilen TB, men med en annan fjäderupphängning.
Många av TC-bilarna exporterades till USA, där de gjorde stor succe.
Motoreffekt: 54,4 bhp. Cyl.volym 1248 cc.
Toppfart 140 km/h.
Vi känner till 108 TC i Sverige.


M.G. TD


<I>Jan Borgfelts M.G. TD 2-seat Sports 1952. © Jan Borgfelt </I>
Jan Borgfelts M.G. TD 2-seat Sports 1952. © Jan Borgfelt

Tillverkad från november 1949 - september 1953 i 29.664 ex. En bil med kraftig lådram och kuggstångsstyrning och separat framvagnsupphängning, vilket gjorde att förarna kunde svälja hjärtat som alltid satt i halsgropen när man körde de äldre och vingligare T-typerna.
Motoreffekt: 54,4 - 57 bhp. Cylindervolym 1248 cc. Toppfart 133 - 140 km/h.
173 TD har vi i Sverige.


Här kan du ladda ner en sammanställning av alla svensksålda MG TD som pdf-fil.

Ladda ner

M.G. TF


<I> M.G. TF 2-seat Sports 1954, EX Tord Sommar. © Jan Borgfelt</I>
M.G. TF 2-seat Sports 1954, EX Tord Sommar. © Jan Borgfelt

Tillverkad från oktober 1953 - maj 1955 i 9.600 ex, varav TF 1500 i 3.400 ex.
Den sista i T-serien.
En eftertraktad M.G. modell som man även kunde få med en större motor M.G. TF 1500, en bekväm och snabb långfärdsvagn.
Motoreffekt 57 - 63 bhp.
Cyl.volym 1248 - 1466 cc. Toppfart 142 km/h.
Bränslekonsumtion 1,3 l/mil.
111 TF känner vi till i Sverige, varav 11 st är TF 1500.