Medlemsinloggning



Presentation av
The M.G. Car Club of Sweden



MG var det första bilmärket som kom igång med produktionen av bilar efter andra världskriget. Redan 1946 exporterades tio TC Midgets till Sverige och MG blev snabbt den populäraste sportvagnen i landet. 1952 tillverkades två MG-modeller vid fabriken i Abingdon, TD Midget och YB Saloon. Någon YB har vi inte i Sverige men hela 93 TD finns i klubbens bilregister år 2010.
1972 bytte klubben namn till The M.G. Car Club of Sweden och har goda kontakter med såväl moderklubben i England som andra MG-klubbar över hela världen.


The M.G. Car Club of Sweden är öppen för alla som är intresserade av MG och täcker in alla modeller av märket. Klubben är en ideell sammanslutning som utan ekonomiska intressen verkar för att bevara, restaurera och använda bilarna. Klubben verkar också för att dokumentera och samla information om MG-bilar i Sverige, samt att genom olika aktiviteter skapa en god social gemenskap mellan medlemmarna. Klubben är ansluten till ett riksförbund, MHRF, som bevakar och för också talan i frågor som rör samlarfordon mot organisationer och myndigheter.

The M.G. Car Club of Sweden är indelad i åtta Centres som täcker hela Sverige. Varje Centre har sin egen representant som samordnar och svarar för information till medlemmarna om kommande evenemang. Information om aktiviteter sprids också i klubbtidningen M.G. Bulletinen och på hemsidan www.mgcc.se.

Jag vill här passa på och hälsa våra gäster och våra svenska medlemmar välkomna till klubbens 60-års jubileum och European MG Event 2012 i Ronneby.

Bengt Sedell, ordförande