MGF/TF 1995-2005
Modellrepresentant
Kjell Johansson
E-post: Kjell Johansson
Modellrepresentant
Kjell Johansson
E-post: Kjell Johansson
Sedan 1996 har det kommit ett antal specialmodeller utöver standard MGF och MGTF.
Här är en kort översikt över alla dessa modeller.
Den första helt nya MG-modellen på över 32 år, MGF lanserades på Geneve Motorshow 1995.
Inledningsvis fokuserades uppmärksamheten på de frestande tekniska specifikationerna: gasvätske (Hydragas) fjädring, exotisk elektrisk servostyrning, mittmotor och den prisvinnande K-serie motorn som hade blivit uppborrad till 1.8 liter för denna installation och som dessutom i VVC versionen hade fått en snillrik variabel ventil styrnings mekanism. Designen på bilen bedömdes som en lyckad blandning av gammalt och nytt som, trots antydningar av den sista MGB:n, var kompromisslöst modern och designad för framtiden.
När vi tittar tillbaka kan vi se vilket underbart designarbete som MGF representerar , den första designen varade i sex år med enbart mindre interiörförändringar under åren, före den stora ”face lift” som kom 2002.
Specialversioner; Även om designen inte har förändrats speciellt mycket under dessa åren har det producerats ett antal specialversioner med avvikande utrustning och dessa presenteras nedan.
Lanserades 1995 som 2 modeller, 1,8i med 118 hk och VVC med 143 hk. Standardutrustningen ansågs som god för klassen: centrallås, fjärrstyrt larm med sensor inne i kupén, elektriska fönsterhissar och uppvärmda ytterspeglar. VVC modellen hade förutom denna utrustning även servostyrning (kom som standard i 1,8i modellen 1998) samt ABS och halvläder inredning.
Detta var den första specialmodellen med begränsad upplaga som kom efter originalet och baserades på både på 1,8i och VVC.
Denna specialversion var lite lyxutrustad såsom läderklädsel i ”Walnut beige”, beige sufflett och med den unika färgen Brooklands Green (en mörk, ej metallic british racing green). Andra kosmetiska detaljer var att askfat, tändare, och yttre dörrhandtag var kromade, dessutom var luftintag och grillen rostfritt stål. Standard var också den nya 6-ekrade 16” ”Minilite” specialfälgen ”Abingdon Style” försedd med Goodyear F1 (215/40 R16) däck. Fälgarna fanns snart på tillbehörslistan för alla MGF modeller och visade sig bli ett väldigt populärt val.
Den tillverkades i 500 exemplar för tyska marknaden enbart i VVC version, ytterligare 500 exemplar tillverkades också för den engelska marknaden, men här var 150 st 1,8i och 350 st
Detta var en specialversion som togs fram för att fira 75-års dagen av MG-fabriken (1924-1999). Denna modell bygger i stort sett på Abingdon LE men med unika färgkombinationer.
Karosserna gjordes i ”Mulberry Red” och ”Solid Black” med läderinredning och sufflett i kontraster ( svart på röda bilar, röd på svarta bilar) krominredning och övriga inredningsdetaljer som Abingdon LE. Utanför England erbjöds också karosser i Platinum Silver med kontrastfärgen Burgundy på inredning och sufflett.
Tillverkades i 500 exemplar för engelska marknaden samt för övriga Europa 1500 exemplar. Modellen fanns i både 1,8i och VVC version. Leverades med ”Multispoke” 16” fälg.
Samtliga vagnar har en speciell plakett med individuellt nummer monterad mellan sätena.
Hösten 1999 lanserades den förbättrade ”Model Year (MY) 2000” också i MG-kretsar känd som ”Mk2”. Denna modell förbättrades på en rad punkter bl.a dubbla väggar i bensintanken, förändrade motordetaljer på cylinderhuvud och ny design på topplockspackningen. Interiör-mässigt sett var inte mycket förändrat dock var sätena omgjorda för bättre komfort, värmereglagen var silvermålade och man kunde välja till ”träinredning” som option. Kontroversiell förändring var att ”MG” logotypen togs bort i instrumenten och den creme-färgade bakgrunden byttes mot en silverfärgad med nytt italienskt typsnitt. En form av kompensation för detta var att bilarna levererades med förbättrad stereo med 6 högtalare varav ett par bakom stolarna.
VVC modellen behöll sin högre utrustningsnivå med nya 16” 6-ekrade fälgar medan 1.8 fick nya 8-ekrade Minilite-fälgar. Interiören var i halvläder och ABS var standard till skillnad mot i 1.8i modellen. På utsidan var de enda förändringarna att ramen runt framrutan målades i karossens färg, tidigare var dessa svarta, samt att blinkersglasen fram byttes från orange till rökfärgade.
Kort efter introduktionen av MY2000 lanserades Steptronic modellen som är utrustad med en steglös variabel växellåda med 6 fasta lägen + backväxel som styrs med en ”F1-paddel” på ratten. Bilen kan växlas antingen med vanlig växelspak eller med knapparna på ratten. (Se bild).
Denna växellåda kan bara fås med 1,8i motorn då växellådan inte passar ihop med den större motorn i VVC modellen.
Detta är den första specialversionen med begränsad upplaga baserad på MY2000 MGF.Man ville följa upp de tidigare succéerna med begränsade upplagor och denna modellen tillverkades i en unik färg ”Wedgewood Blue” och den förbättrade standardutrustningen inkluderar lädersäten, CD-spelare, förkromade interiördetaljer och 16” Multispoke fälgar.
Denna version blev också den första MGF som levererades med spoiler på bakluckan som standard.
Namnet kom p.g.a. förändringen i VVC motorn som nu producerar 158 hk. Modellen levereras med sänkt fjädring och ventilerade skivbromsar med rödmålade AP racing bromsok runtom. Frontspoiler och spoiler på bakluckan var också standard på denna modell. Den levererades i 2 nya färger; ”Trophy Yellow” och ”Trophy Blue” och med nya 16” fälgar för att rymma de större bromskivorna fram. Interiören har karossfärgen på mittkonsolen, delar av ratten och på dörrsidorna samt i pipingen på sätena. Riktigt klassiskt.
Denna modell lanserades på samma gång som Trophy 160 men med lägre framtoning. Modellen togs fram för att matcha andra billigare cabrioleter på marknaden typ Mazda MX-5 Miata etc. Jämfört med 1,8i modellen är den betydligt enklare i sin utrustning: inget centrallås, inget larm , ingen radio, inga elektriska speglar, inga dörrinlägg i sidorna. Modellen skulle vara billig och rolig.
Detta är den sista specialmodellen på ”original” MGF innan den radikala ”facelift” som kom i februari 2002. Exteriört hade Freestyle samma modifieringar som MGF Trophy 160; frontspoiler, bakspoiler och samma 16” ”Multispoke” fälgar. Under skalet saknades däremot de tekniska förbättringar på motor, chassi och bromsar som Trophy 160 hade fått
Denna modell representerar en dramatisk förändring av designen för MGF och inkluderar ett stort antal tekniska förändringar. Detta innebär bl a helt nytt fjädringssystem ,förstärkning av hela karossen och en snabbare ratt med 2,8 varvs rattutslag för att nämna några förändringar. Interiören är helt identisk med tidigare MY2000 modellen, men det erbjuds fler variationer på färg och material. På många sätt hade kanske den nya MGTF förtjänat ett nytt namn och prefixen ”T” har orsakat en del huvudbry hos MG fantaster
Denna modell baseras på TF 135 och TF 160 utföranden. Modellen Sprint SE har en hög utrustningsnivå som standard och har bl a säten i ”Gunsmoke” Alcantara och svart läder, rökfärgade dörrinlägg ,färgad sufflett, kromade inredningsdetaljer och dimljus fram. På både TF 135 och TF 160 ingick Sports Pack 2 ( ABS,304 mm ventilerade bromsskivor, och 16” 11 ekrade fälgar). Man kunde välja mellan fem karossfärger: Solar Red, XPower Grey, Starlight Silver, LeMans Green och Trophy Blue. Endast 600 tillverkades totalt.
Denna modell baseras på TF 115 och TF 135. Modellen känns igen på den distinkta blå suffletten och de unika blå Alcantara sätena.
Alla modeller har Momo växelspaks-knopp i läder, läderratt , windstopper och grå dörrsidor. Utrustad med de 6 ekrade ”Abingdon” 16” fälgarna som finns på många andra specialversioner och kromat grillpaket fram och bak samt dimljus fram. Kunde beställas i 3 olika färger på karossen: Trophy Blue Pearlescent, Starlight Silver och Anthracit Metallic.
Modellen baseras på TF 115,TF 135 samt TF 160. Erbjöds i 3 olika karossfärger: Raven Black, Nightfire Red och Starlight Silver. Den färgmatchande hard-toppen kompletterades med en rökfärgad interiör och säten i rökfärgad Alcantara och svart läder. Specifikationen innehöll även en svart sufflett, läder ratt, Momo läder/aluminium växelspaksknopp samt en stereo med CD. Vidare 16” 11 ekrade fälgar med ventilerade bromsskivor och MG/AP Racing bromsok, dimljus fram och elektriska ytterspeglar målade i karossens färg. Tillverkades bara i 500 exemplar.
Lanserades för att fira MG:s 80 års jubileum. Levererades i 3 olika karossfärger; Pearl Black, Starlight Silver och Goodwood Green.
Alla varianter på motor och växellåda fanns att beställa. Intressant här är att notera att silver och svart fick annan kombination än gröna vagnar. Silver och svart fick burgundy suffletter med askgrå inredning och säten i grenadin färgad Alcantara med svart läder, blank mittkonsol och dörrsidor, växelspak och handbromsdamask. Den Goodwood-gröna varianten var mer traditionell i sin utrustning med ljusbrun sufflett och inredning och säten i svart Alcantara och ljusbrunt läder. Träinslag finns på mittkonsolen, dörrsidor, läderratten och växelspaken.
Alla modeller levererades med windstopper och CD-spelare. Fälgarna är 11 ekrade 16” med”shadow crome finish” samt dimljus fram och kromade dörrhandtag. Jubileums logotypen ”1924 MG 2004” finns på mittkonsolen samt är broderade i sätena som gör att den skiljer sig från andra LE modeller.
Denna modell baseras på TF 115,TF 135 och TF 160. Följer övriga TF SE mönster genom att erbjuda SP2 chassi som standard på alla modeller (AP bromsar, 11 ekrade, kromade 16” fälgar) tillsammans med rökfärgade /svart Alcantara i sätena med broderade MG-emblem , grå interiör och grå sufflett. Unikt för denna SE modell är ”aluminium” inläggen i dörrsidorna och läderratten, till detta kom kromat askfat och handbromshandtag, Momo växelspak, kromad grill och kromade dörrhandtag. Tilläggsutrustning fanns i form av windstopper, dimljus fram, Sony CDX-2000 CD-spelare. Denna modell kunde beställas i färgerna Firefrost Red, Sonic Blue, Xpower Grey och Starlight Silver.
Lanserades på Paris Motor Show i oktober 2004. Baserad på TF 160 ,blev denna modell lackad i en unik färg ”Dover White” med franska racing blå ”Cobra” stripes över hela vagnen. Denna modell är kanske den specialversion som väcker mest uppmärksamhet. Inne i kupén mellan sätena finns en speciell platta med serienumret på respektive bil. Vidare fanns dekaler med ”Vintage Racing” vid luftintagen. X-power skyddsbågar var monterade som standard. För övrigt var det samma SE paket som tidigare modeller; krompaket interiören, svarta lädersäten med inslag av blå alcantara, 11 ekrade fälgar, silverfärgad mittkonsol och en stereo med MP3 spelare. En mycket unik bil.
Denna nya modell MY2005 av MGTF kom med en hel del blygsamma, men nyttiga modifieringar och förbättringar och de som trodde att det skulle bli en dramatisk förändring i stil med övriga Z-modeller blev besvikna men uppgraderingarna blev följande : ny design på suffletten, eluppvärmd bakruta i glas ,nya färger på kaross och inredning, en ny badge på TF 160 för att markera modell-specifikationen, ny design på fälgarna för TF 115 och TF 135, nya stereomodeller Även stötdämparna blev förändrade för att motverka en del klagomål på stötighet i körning med 16” fälgar.
Totalt blev 631 vagnar byggda fram till 7 April 2005 då företaget försattes i konkurs.
Det har sedan framkommit att ytterligare ett betydande antal bilar blev handbyggda av konkursförvaltarna vid konkursutförsäljningen.
Informationen är sammanställd av Rob Bell som är publicerad på hans hemsida. Översatt och publicerad med hans tillstånd av MGCC of Sweden 2007.
Kort om de tekniska specifikationerna för MGF och MG TF.