Medlemsinloggning



MG ZR/ZS/ZT 2001-2005

Modellrepresentant
Kjell Johansson
Tel: 0703 - 46 68 09
E-post: Kjell Johansson



Modellrepresentant (Bitr.)
Tord Persson
Tel: 0705 - 93 31 21
E-post: Tord Persson

MG ZR/ZS/ZT

© Erik Nordström 2001-10
Uppdaterad 2002-03-04

Våren 2001 blev en hektisk tid för MG Rover, som visade upp ej mindre än tre nya Salooner.
Att detta var möjligt var resultatet av att man redan tidigare tagit fram ”möjliga M.G. versioner” av befintliga Rovermodeller. Att bygga vidare på mindre prestandainriktade märken, t.ex. Morris och Wolseley, har ju alltid varit en grundidé hos M.G. när det gällt saloonmodeller.

ZR M.G:s MINSTA SPORTS SALOON

<I>MG ZR 160 </I>
MG ZR 160
MG ZR interiör MG ZR 160

M.G. ZR är byggd på Rover 25. Komfortinriktningen hos denna modell har fått ge vika för en tydlig prestandainriktning, inte bara när det gäller motoralternativ. Man har arbetat med chassi, bromsar, växling och styrning för att ge ett uppträdande som uppskattas av inte minst den yngre publiken vilket ju låter välbekant om man blickar tillbaka i M.G.s historia. Huvudansvarig har varit Peter Stevens, med bl.a. ett förflutet som chefkonstruktör hos McLaren.
M.G. ZR ska upplevas som snabb och framförallt rolig att köra utan att på något sätt ta till extremprestanda vilket ju skulle fördyra det hela. Detta innebär dock inte att att man helt avstår från någon ”högeffektsbil”, en sådan lär vara på väg. Fabriken poängterar också att man lagt ned stor möda på att bilen ska upplevas som välbyggd, där det tuffare chassiet inte får innebära att bilen känns ”ociviliserad eller för rå”. För att ytterligare understryka ambitionerna med modellen körs den i ”The World Rally Cup” där man redan skördat framgångar i form av att man vid debuten belade 1:a och 3:e placeringar i sin klass.
M.G. ZR har fått ett mycket positivt mottagande av motorpressen, där den i jämförelse med andra prestandabilar har lyckas överraska även de mest erfarna motorjournalister Till våren ska M.G. ZR introduceras i vårt land och meningen är att man till ett rimligt pris ska kunna få uppleva M.G.-känsla i en ny bil som kan användas året runt. Man kan välja mellan 3 och 5 dörras karosser samt en rad motoralternativ, kombinationer härvidlag för Sverigemarknaden är inte fastställda i skrivande stund.

Tekniska data:

M.G. ZR 105
Motor: Frontmonterad tvärställd 4-cylindrig radmotor med dubbla överliggande kamaxlar.
1396cc. 105bhp/6000 varv. Bränsleinsprutning.
Växellåda: 5-växlad.
0-60 mph (0-96km/h) 9,9sek Topphastighet 180km/h.
Blandad bränsleförbrukning: 0,68 liter/mil

M.G. ZR 120
Motor: Frontmonterad tvärställd 4-cylindrig radmotor med dubbla överliggande kamaxlar.
1796cc. 120bhp/5500 varv. Bränsleinsprutning.
Växellåda: 5-växlad.
0-60 mph (0-96km/h) 8,6sek Topphastighet 192km/h.
Blandad bränsleförbrukning: 0,73 liter/mil

M.G. ZR 120 Stepspeed
Motor: Frontmonterad tvärställd 4-cylindrig radmotor med dubbla överliggande kamaxlar.
1796cc. 120bhp/5500 varv. Bränsleinsprutning.
Växellåda: 6-växlad sekventiell/helautomatisk.
0-60 mph (0-96km/h) 9,5sek Topphastighet 182km/h.
Blandad bränsleförbrukning: 0,82 liter/mil.

M.G. ZR 160
Motor: Frontmonterad tvärställd 4-cylindrig radmotor med dubbla överliggande kamaxlar, steglöst variabla kamtider.
1796cc. 160bhp/7000 varv. Bränsleinsprutning.
Växellåda: 5-växlad.
0-60 mph (0-96km/h) 7,4sek. Topphastighet 211km/h.
Blandad bränsleförbrukning: 0,75 liter/mil.

ZS, M.G:s SPORTS SALOON I MELLANKLASSEN

<I> MG ZS 180</I>
MG ZS 180

© Erik Nordström 2001-10
Uppdaterad 2001-10-24

MG ZS 180 MG ZS 180 MG ZS 180 interiör MG ZS 180 badge på bakluckan. MG ZS kör TOCA på Silverstone 9/9-2001.

Helt i överensstämmelse med fabrikens strategi när det gäller den mindre ZR och den större ZT utgår man i framtagandet av ZS från en Rover-förlaga, dvs i det här fallet Rover 45.
Till hands fanns i 4-dörrars sedan och en 5-dörrars ”hatchback” vilka båda fick genomgå en ”M.G.-behandling”, dvs en allmän uppstramning för att ge ett så sportigt körintryck som möjligt.
Utrymmet för detta var ovanligt stort då Rover 45 avsiktligt avstämts åt komforthållet. Modellens möjligheter i denna riktning fick en minst sagt ytterligare tydlighet i och med en förstaplacering i TOCA på Brands Hatch i oktober med Anthony Reid vid ratten.
Även i försäljningsstatistiken har ZS överträffat förväntningarna så konceptet har fungerat för MG Rover

Tekniska data:

M.G. ZS 120
Motor: Frontmonterad tvärställd 4-cylindrig radmotor med dubbla överliggande kamaxlar.
1796 cc. 120bph/5500 varv. Bränsleinsprutning.
Växellåda: 5-växlad.
00-60 mph (0-96km/h) 9 sek. Tophastighet: 197km/h.
Blandad bränsleförbrukning: 0,73 liter/mil.

M.G. ZS 120 Stepspeed
Motor: Frontmonterad tvärställd 4-cylindrig radmotor med dubbla överliggande kamaxlar.
1796 cc. 120bph/5500 varv. Bränsleinsprutning.
Växellåda: 6-växlad sekventiell/helautomatisk.
0-60 mph (0-96km/h) 9,9 sek. Tophastighet: 187km/h
Blandad bränsleförbrukning: 0,85 liter/mil.

M.G. ZS 180
Motor: Frontmonterad tvärställd 6-cylindrig v-motor med 4 överliggande kamaxlar.
2497 cc. 177bph/6500 varv. Bränsleinsprutning.
Växellåda: 5-växlad.
0-60 mph (0-96km/h) 7,3 sek. Tophastighet: 225km/h.
Blandad bränsleförbrukning: 0,95 liter/mil.

M.G:s SPORTS SALOON I DEN ÖVERSTA KLASSEN

<I>Ännu en i den långa raden av Police-M.G, M.G. ZT Tourer. </I>
Ännu en i den långa raden av Police-M.G, M.G. ZT Tourer.

© Erik Nordström 2002-02
Uppdaterad 2003-02-01

M.G. ZT 190 Sports Saloon M.G. ZT 190 Sports Saloon M.G. ZT X-Power 385 Sports Saloon M.G. ZT 190 Tourer M.G. ZT 190 Tourer. M.G. ZT X-Power 500 Sports Saloon M.G. ZT X-Power 500 Sports Saloon

När Rover presenterade sin modell 75 innebar detta att man kunde förverkliga ambitionen att tillverka en äkta ”executive Saloon” i linje med bla Rover P5 (3-litre och 3.5-litre Saloon & Coupé) från 60-talet. Detta förpliktigade till en produkt på en komfort- och kvalitetsnivå av absolut högsta klass. Bilen skulle dessutom markant skilja sig från produkter från andra länder för att skapa sig en högst egen marknadsnisch.
Konstruktion och tillverkning kom i allt väsentligt att förbli brittisk även om ägaren vid den tiden var av annat ursprung. Konstruktörsteamet hade den närmast unika fördelen att kunna ”börja från noll”, dvs man behövde inte bygga vidare på någon tidigare modell eller samarbete med annan biltillverkare.
Rover 75 fick också en vridstyvhet i absolut världsklass (ca 25.000 Nm/grad). Detta ger ett mycket stort utrymme för att utveckla vägegenskaper och krocksäkerhet i det allra översta skiktet.
Ansträngningarna resulterade i ett rekordartat antal internationella utmärkelser, alltifrån marknadsledande kvalitet och säkerhet till design. Det enda frågetecknet var varför den tidigare ägaren, med en snurrande (snurrig?) varumärkessymbol, av interna konkurrensskäl inte tillät någon riktig högprestandaversion.
Rover 75 skulle vara en ”avstressningsmaskin” (vilket den verkligen lyckas med!), men många prestigebilsköpare vill absolut inte bli misstänkta för att dra ner på livsrytmen!
Det är här M.G. och dess nye ”design director” Peter Stevens (fd. chefkonstruktör hos McLaren) kommer in. Mr Stevens har verkligen använt hela sitt kunnande när det gäller att kunna erbjuda en stor M.G. Sports Saloon. Någon sådan har för övrigt inte funnits sedan 30-talets mycket exklusiva M.G. SA och WA modeller.
Motormässigt erbjuds två sexor på 160 respektive 190hk (180hk i automatversion) samt de i dagarna introducerade V-åttorna på 260 respektive 385hk. Delar av motorpressen har även fått låna en toppversion på 500hk vilken knappast blir en ”avstressningsmaskin”, vare sig vad avser prestanda eller pris!
I Tourerversion (kombi) intresserar den efter en informell utlåning vissa F1 förare som ”turnebil”! Tourerversionerna innebär även för första gången en serieproducerad M.G. ”kombi”.
Med M.G. ZT befäster MG Rover ytterligare sin identitet som tillverkare av ”specialist cars”!

Tekniska data:

M.G. ZT 160
Motor: Frontmonterad tvärställd 6-cylind-rig V-motor med 4 överliggande kamaxlar.
2497 cc. 160bhp/6250 varv. Bränsleinsprutning.
Växellåda: 5-växlad.
Framhjulsdrift. 0-96km/h 8.8 sek.
Topphastighet: 211km/h.
Blandad bränsleförbrukning: 0,94 liter/mil.

M.G. ZT 180
Motor: Frontmonterad tvärställd 6-cylind-rig V-motor med 4 överliggande kamaxlar.
2497 cc. 180bhp/6500 varv. Bränsleinsprutning.
Växellåda: 5-växlad automat.
Framhjulsdrift. 0-96km/h 8.5 sek.
Topphastighet: 220km/h.
Blandad bränsleförbrukning: 0,99 liter/mil.

M.G. ZT 190
Motor: Frontmonterad tvärställd 6-cylind-rig V-motor med 4 överliggande kamaxlar.
2497 cc. 190bhp/6500 varv. Bränsleinsprutning.
Växellåda: 5-växlad.
Framhjulsdrift. 0-96km/h 7,7 sek.
Topphastighet: 226km/h.
Blandad bränsleförbrukning: 0,98 liter/mil.

M.G. ZT 260
Motor: Frontmonterad längsgående 8-cylindrig V-motor med 4 överliggande kamaxlar.
4600 cc. 260bhp. Bränsleinsprutning.
Växellåda: 5-växlad.
Bakhjulsdrift. 0-96km/h 6,2 sek.
Topphastighet: 250km/h.

M.G. ZT 385
Motor: Frontmonterad längsgående 8-cylindrig V-motor med 4 överliggande kamaxlar.
4600cc. 385bhp/7000varv. Bränsleinsprutning.
Växellåda: 5-växlad.
Bakhjulsdrift. 0-96km/h 4,9 sek. 0-160km/h 11sek
Topphastighet: 282 km/h.

M.G. ZT 500
Motor: Frontmonterad längsgående 8-cylindrig V-motor med 4 överliggande kamaxlar.
4600 cc. 500bhp/7000 varv. Bränsleinsprutning. Vortex överladdning.
Växellåda: 6-växlad.
Bakhjulsdrift. 0-96km/h 4,4 sek. 0-160km/h 8,3 sek.
Topphastighet: 307km/h.