Medlemsinloggning



Metro, Montego och Maestro 1982-91

© Jan Borgfelt 2001-03

När den sista MGB:n rullade av bandet i Abingdon, den 23 oktober 1980, trodde väl alla att vårt anrika märke gått i graven för alltid. Idag, med facit i hand, vet vi att så inte var fallet.
Vi ska inte glömma, att det faktiskt tillverkades M.G.-bilar fram till dess att MG RV8 och MGF:en introducerades på 90-talet, även om vi inte fick se dem här i Sverige.
Det ryktas dock, att någon på den engelska ambassaden i Stockholm skulle ha åkt omkring i en svenskregistrerad M.G. Metro på 80-talets början, men det är inte bekräftat. Dessutom hittade vi en Metro när vi tog ut samtliga M.G. ur bilregistret i april 2000. Det är en -88, som förmodligen kommit till Sverige som flyttgods.
Bilarna var s.k. ”Badge engineered Cars”, d.v.s. liksom en gång Magnette MkIII och MkIV, M.G. 1100 och 1300, var det ”vanliga” Leylandbilar med M.G.-märke och annan inredning och utvändig utrustning, och ibland även försedda med Turbo, något som ”standard” Austin-modellerna saknade.

Tekniska data:

<I>M.G.Metro. © Jan Levenstam</I>
M.G.Metro. © Jan Levenstam

M.G. Metro
Tillverkades 1982-90 i 120.197 ex.
3-dörrars kaross, framhjulsdrift.
4-cylindrig stötstångsmotor på 1275 cc och 72 bhp.
Ett känt ex i Sverige.

M.G. Metro Turbo
Tillverkades 1982-90 i 21.968 ex
3-dörrars kaross, framhjulsdrift.
Turboladdad 4-cylindrig stötstångsmotor på 1275 cc och 93 bhp.

M.G. Metro 6R4

<I> Per Eklunds M.G.Metro 6R4. © Håkan Eriksson</I>
Per Eklunds M.G.Metro 6R4. © Håkan Eriksson

Tillverkades 1984-86 i 200 ex.
3-dörrars tävlingskaross,
4-hjulsdriven rallybil. Mittmonterad V6-motor på 2991 cc, 4 ventiler/cyl. bränsleinsprutning och upp till 410 bhp, beroende på trimmningsgrad. Acceleration: 0-96 km/tim (0-60 mph) på 2.5 sek.
1 känt ex i Sverige, tillhörande den kände rallyåkaren Per Eklund.

M.G. Maestro

<I> M.G.Maestro. © Jan Levenstam</I>
M.G.Maestro. © Jan Levenstam

Tillverkades 1983-91
M.G. Maestro 1600 R med enkelförgasare, tillverkad i 12.398 ex.
M.G. Maestro 1600 S med dubbla Weberförgasare, tillverkad i 2.762 ex.
M.G. Maestro EFi/2.0 med bränsleinsprutning, tillverkad i 27.880 ex.
5-dörrars kaross, framhjulsdrift.
4-cylindrig radmotor med enkel överliggande kamaxel 1598-1994cc och 81-115 bhp.

M.G. Maestro Turbo
Framtagen i samarbete med det anrika Tickford.
Tillverkades 1988-91 i 505 ex.
5-dörrars kaross, framhjulsdrift. Turboladdad 4-cylindrig radmotor med enkel överliggande kamaxel 1994cc och 150 bhp.

M.G. Montego EFi/2.0
Tillverkades 1984-91 i 37.476 ex
4-dörrars kaross, framhjulsdrift.
4-cylindrig radmotor med enkel överliggande kamaxel och bränsleinsprutning, 1994cc och 115 bhp.

M.G. Montego Turbo

<I>M.G. Montego Turbo. © Stuart Whall</I>
M.G. Montego Turbo. © Stuart Whall

Tillverkades 1985-1991 i 1.276 ex
4-dörrars kaross, framhjulsdrift.
Turboladdad 4-cylindrig radmotor med enkel överliggande kamaxel 1994cc och 150 bhp.